Fjälltur i varglavens rike

Direkt när semestern började bar det av till "varglavens rike" fjällområde vid gränsen mellan Dalarna och Härjedalen.
Zivas första kontakt med kanot, efter ett tag gick det ganska bra, hon fann sig väl tillrätta mellan benen på husse i fören av kanoten.
Blev en lång dag, start hemifrån på morgonen, efter knappt 40 mil i bil blev det ca 10 km i kanot innan bascamp kunde upprättas straxt efter midnatt.

Första dagen stannade några kvar vid sjön och fiskade, medan andra  tog en tur till närbelägen fjälltopp. Trots att det är veckan efter midsommar har blåbärsriset inte hunnit bli helt grönt, ser nästan höstlikt ut.
Toppen av Fjätsjöriet 1007 möh.

Tidig morgon, bara Ziva och jag som är uppe.

Under dagen går vi en sväng längs sjökanten och hela tiden har vi fjällbranten i sikte mot norr.
Såhär satt och låg vi många timmar, jag tillbakalutad mot en björk med Ziva brevid. S E M E S T E R !
Sen bar det iväg på en "solotur" om det nu kan kallas solo om man är två i sällskap. Det röda som syns i bild är Zivas klövjeväskor. Denna tur bar hon ca 4 kg, skulle utan problem kunna bära 7-8 kg.
Så här såg det ut när vi reste tältet på eftermiddagen, strålande sol, varmt och skönt.
Efter drygt en mils vandring så är det skönt att komma in i tältet och vila lite.
Så här såg det ut morgonen därpå. Snön faller och det är 0-gradigt.
Oavsett väderlek så behöver man frukost.
Tanken var att stanna ute ytterligare en natt, men efter en stunds funderande bestämde vi oss för att gå tillbaka till bilen och avsluta fjällvandrandet för denna gång.
Tror att Ziva tyckte det var ganska skönt när vi kom till den hyrda stugan på Idre Fjäll.